Palveluohjauksesta
Mitä on palveluohjaus? Miksi sitä tarvitaan? Miksi ikäihmistä on ohjattava oikeiden palveluiden piiriin eri tavalla kuin nuorempia?
Ensinnäkin ikäihminen ei välttämättä koe tarvitsevansa apua. "Pitikö tänne nyt jonkun taas tulla selvittämään. Enkö minä nyt muka enää pärjää". Joukkoon mahtuu myös helpottuneita, jotka ottavat vastaan niin paljon apua kuin vain annetaan.
Toisekseen on palveluita, jotka ovat niin laajoja että niistä tulee palvelusetelillä paljon edullisempia (esim.kun asiakasta autetaan yli 70h kuussa). Hoitoa voivat antaa kaupungin kotihoidon rinnalla ne yksityiset toimijat, jotka on merkitty kaupungin palveluntuottajiksi. Näillä toimijoilla on yleensä myös terveydenhuollon luvat. Tukipalveluita (asiointiapu, siivous, hygienia-apu) taas voivat tuottaa ne toimijat, joilla ei ole lääkehoidollisia toimintalupia eikä osaamista. Palveluita voi myös ostaa itse maksavana ilman palveluseteliä.
Asiakasta ohjataan hänen tarpeensa mukaan valitsemaan oikea avun tuottaja hoitoneuvottelun yhteydessä. Tähän neuvotteluun tulee mukaan kaupungin palveluohjaaja ja usein myös joku omaisista. Tämän neuvottelun tarkoitus on selvittää, mihin asioihin ja minkä verran päivässä asiakas tarvitsee apua. Tämän jälkeen tehdään hoito, -ja palvelusuunnitelma sekä palvelusopimus, ja palvelut halutun toimijan kanssa voivat alkaa.
Tutkinnon perusteissa palveluohjauksessa sanotaan, että ihmisen palveluohjaaja (EAT) osaa ohjata ikääntynyttä ihmistä ja hänen läheisiään asioiden hoitamisessa sekä palvelujen tarkoituksenmukaisessa käytössä. Hän osaa kartoittaa ikääntyneen ihmisen elämänkulun ja toimia erilaisissa vanhustyön ydintyöprosesseissa eettisiä toimintaperiaatteita ja vanhustyötä ohjaavia säädöksiä ja ohjeita noudattaen. Ikääntyneen ihmisen palveluohjauksen osaamisalan suorittanut osaa ohjata ikääntynyttä ihmistä ja hänen läheisiään teknologian käytössä sekä kertoa teknologian hyödyntämisen mahdollisuuksista toimintakykyisyyden ja turvallisuuden edistämiseksi. Osaamisalan suorittaneella on myös osaamista kehittää ikääntyneiden palveluja. Ikääntyneen ihmisen palveluohjauksen osaamisalan suorittanut tiedostaa verkostotyöskentelyn merkityksen ja osaa integroida työprosesseihin laadukkaan, tavoitteellisen, taloudellisen ja kestävän kehityksen mukaisen kehittämistyön.
Ikäihmiset tulevaisuudessa osaavat myös varmaan jonkin verran netin avulla selvittää, mihin palveluihin he ovat oikeutettuja. Nykyiset vanhuksemmehan eivät ole tottuneita nettiin. Sen sijaan tukien hakemisessa varmasti tarvitaan apua myös tulevaisuudessa. (Muistisairaat ovat näissäkin asioissa oma ryhmänsä). Mikään teknologinen ratkaisu tuskin tulee korvaamaan sitä turvaa, jonka oikea kohtaaminen asiakkaalle tuo. Parasta palveluohjausta onkin minusta kunnollinen taustaselvitys avun tarpeesta. Lomakkeiden täyttäminen on lopulta vain kirsikka koko kakussa. Avuntarve muuttuu ja kasvaa, sekin pitäisi muistaa.
Comments
Post a Comment